Dawno już zapomniano (nie licząc bardzo wąskiego grona pasjonatów) o tym, że pod biało-czerwoną szachownicą latały samoloty niemieckie. Po II drugiej wojnie światowej spotykamy je i na zachodzie i na wschodzie.
Messerschmitt Bf-109 był
przez pewien czas w posiadaniu 318 "Gdańskiego" Dywizjonu Rozpoznawczego (No. 318 Squadron RAF), który w latach 1944-1945 wspomagał we Włoszech
działania bojowe m.in. 2 Korpusu Polskiego.
|
318 dywizjon. Treviso, marzec 1946 r. Zdjęcie ze strony polishairforce.pl |
|
318 dywizjon. Treviso, marzec 1946 r. Zdjęcie ze strony serwisy.ioh.pl |
|
318 dywizjon. Ppor. Bolesław Stramik. Treviso, marzec 1946 r.
Zdjęcie ze strony polishairforce.pl
|
Inny Messerschmitt Bf-108B, zdobyty przez lotników amerykańskich przekazany został w grudniu 1945 r. do polskiego 663 Dywizjonu Samolotów Artylerii. Samoloty tego typu były również wykorzystywane przez polskie jednostki lotnicze, stacjonujące w brytyjskiej strefie okupacyjnej Niemiec.
Po 1945 r. na terenach zachodniej Polski znalazła się pewna
ilości niemieckiego sprzętu lotniczego. Po niezbędnych remontach, część zasiliła
polskie lotnictwo. Większość z nich była przydzielana do 9
samodzielnej eskadry lotnictwa łącznikowego KBW. Eskadra ta została sformowana 20
października 1945 r. na bazie 103 samodzielnej eskadry łącznikowej, a jej etat został
zatwierdzony 5 grudnia 1945 r. Dowódcą eskadry został mjr A. Kuwajew.
|
Focke-Wulf FW-58 "Weihe" (Kania) |
Eskadra
posiadała 3 klucze lotnicze i miała na wyposażeniu 10 samolotów Po-2. W miarę
zużywania się samolotów Po-2 w ich miejsce przydzielano eskadrze poniemieckie
samoloty szkolne i treningowe Fieseler Fi-156 "Storch" (Bocian), Focke-Wulf
FW-58 "Weihe" (Kania) i Messerschmitt Bf-108B "Tajfun".
|
Fieseler Fi-156 "Storch" (Bocian) |
Te
ostatnie w ilości 2 egzemplarzy zostały wyremontowane w PZL Mielec (jeden z
nich służył krótko Lidze Lotniczej w Warszawie). Oba samolot były używane do początków lat 50-tych XX wieku.
|
Messerschmitt Bf-108B "Tajfun" |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz