wtorek, 26 stycznia 2016

Dzyndzaj, trombik

Dzisiaj o dzyndzajach lub trombikach, czyli w gwarze praskiej - tramwajach. A powodem tego są znalezione w szufladzie zdjęcia.

Pierwszy tramwaj elektryczny w Warszawie wyruszył 26 marca 1908 r. Wóz o numerze bocznym "61", kierowany przez inżyniera Boulangera, ruszył na trasę wiodącą z placu Krasińskich do placu Unii Lubelskiej.
Zdjęcia z moich zbiorów dotyczą czasów o wiele późniejszych.
Pierwsze z nich pochodzi prawdopodobnie z połowy lat trzydziestych. Przedstawia wagon typu D (numer taborowy 300) obsługujący linię "23" (plac Krasińskich).


20 czerwca 1945 r. uruchomiono pierwszą po wojnie linię tramwajową numer "1" łączącą ulicę Kawęczyńską z ulicą Wiatraczną. We wrześniu tego roku ruszyła pierwsza po lewobrzeżnej stronie Warszawy linia tramwajowa na Ochocie, pomiędzy Okęciem a placem Starynkiewicza.
Dwa zdjęcia z moich zbiorów dotyczą tego okresu. Ilustrują tramwaje warszawskie pierwszych powojennych linii tramwajowych.


Przedstawiają one uruchomienie linii nr "3" w 1945 r. (Odrowąża-11 listopada- Konopacka-Wileńska-Targowa-Ząbkowska-Kawęczyńska-Bazylika) oraz linii nr "16" w 1945 r. (Młynarska-Wolska-Chłodna-plac Mirowski-plac Żelaznej Bramy-Graniczna-Królewska-Marszałkowska-plac Zbawiciela). 


W drugim wypadku zdjęcie prawdopodobnie ma błędny opis, bo z informacji internetowych wynika, że linia została uruchomiona dopiero w 1946 r.

Liczę na to, że znajdę jeszcze u siebie inne zdjęcia tramwajowe ...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz