wtorek, 3 stycznia 2017

S/p Chodkiewicz

W swoich zbiorach znalazłem kilka zdjęć statku "Chodkiewicz". O tych zdjęciach niewiele mogę powiedzieć. Nie jest mi znane ani miejsce, ani data, ani okazja ich powstania. Publikuję jedno z nich.



Na statku widzimy znanych polityków: Bolesława Bieruta, Józefa Cyrankiewicza, naczelnego dowódcę Wojska Polskiego Michała Rolę-Żymierskiego, Aleksandra Zawadzkiego. Ciekawe, że wśród nich nie widzimy Władysława Gomułki. Może to jest wskazówka do datacji. 


O samym statku "Chodkiewiczu" niewiele wiem. Pojawia się on przy opisie sprowadzenia zwłok Juliusza Słowackiego do Polski. A konkretnie chwilowego postoju w Płocku.


Zwłoki Juliusza Słowackiego były przewożone Wisłą z Gdańska do Warszawy na statku "Mickiewicz". Statek zatrzymywał się w kilku miejscach nad Wisłą. Na jego spotkanie i dla eskorty 25 czerwca 1927 r. o godzinie 8.30 wypłynęły z Płocka w stronę Włocławka cztery statki. Dwa rządowe, "Chodkiewicz" i "Wyspiański" oraz dwa prywatnej żeglugi Chaima Rogozika, "Herold" i "Warszawa".  Około godziny 9.00 pięć statków zbliżyło się do Płocka. O godzinie 9.10 do przystani dopłynął jako pierwszy "Chodkiewicz", za nim dwa inne i wreszcie "Mickiewicz", piąty statek zamykał szyk. "Mickiewicz" po chwili przybił do przystani Płockiego Towarzystwa Wioślarskiego [1]. Prawdopodobnie widoczny dziób statku z prawej strony to "Chodkiewicz".



Zdjęcie "Chodkiewicza" w porcie płockim z ok. 1930 r. znalazłem także na stronie Lecha Borzyma [3]. 



Po wojnie Zarząd Oddziału Warszawskiego Yacht Klubu Polskiego starał się o miejsce na którym mógłby prowadzić swoją statutową działalność. W rezultacie na swoją siedzibę i port dostał teren na prawym brzegu Wisły przy Wale Miedzeszyńskim u wylotu ul. Wersalskiej (obecnie mieści się tu Ośrodek DGW). Przydzielonym terenem była wydma, pełna dołów i lejów po pociskach, na której widniały ruiny niedokończonego jeszcze przed wojną budynku. 30 września 1945 r. odbyła się tutaj pierwsze po wojnie uroczyste podniesienie bandery Yacht Klubu Polski. Na uroczystość przybył Komandor Honorowy YKP, przewodniczący Krajowej Rady Narodowej Bolesław Bierut, członkowie rządu, przedstawiciele wielu państw, prasy, radia, delegacje klubów sportowych, członkowie klubu i ich rodziny. Przydzielony przez wojsko namiot pełnił rolę lokalu klubowego. Natomiast na wypadek niepogody miejscem rezerwowym był statek „Chodkiewicz" użyczony przez Komisarza Żeglugi na Wiśle. Po uroczystym podniesieniu bandery miał miejsce chrzest pierwszej wyremontowanej własnymi siłami joli (mały jacht o dwu żaglach). Nadano jej imię - jakby było inaczej - „Bolesław" [2].

Na stronie Andrzeja "Api" Podgórskiego[4] znalazłem zdjęcie interesującego nas statku.


Zdjęcie przedstawia statek parowy Państwowego Zarządu Wodnego w Płocku, bocznokołowiec inspekcyjno-holowniczy „Chodkiewicz” z kominem pomalowanym na srebrno z czarną obwódką na wierzchołku, stanowiącym rozpoznawczy znak armatorski statku administracji wodnej. W głębi widoczny jest biały komin statku holowniczo-inspekcyjnego „Wyspiański”. Statki stoją w płockim porcie, zima z 1949 na 1950 r.


Prawdopodobnie s/p „Chodkiewicz” - bocznokołowy holownik - zbudowany został w 1892 r. w stoczni F. Schichau Elbing a złomowany w 1961 r. Wg niektórych znawców tematu to ex „Новая Александрия”.


Inne zdjęcia z mojej kolekcji na których widać "Chodkiewicza" można zobaczyć tutaj  http://dawniejnizdzis.blogspot.com/2017/01/sp-chodkiewicz-na-blogu-miniatury.html



[1] Barbara Konarska-Pabiniak, Echa jubileuszy Słowackiego w Płocku"Bibliotekarz Płocki" nr 2 z 1999 r., s.12-18; Król - Duch w drodze do krypty. Jak Płock Słowackiemu ostatni hołd składał..., Płock 2009.
[2]  www.pocztowki.plockie.pl
[3]  na podstawie zg.ykp.pl/club/history
[4]  www.zegluga.wroclaw.pl 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz